Flextrus 2017-11-04T18:19:29+00:00

Project Description

Flextrus vill packa sina varuprover snyggt & innovativt och samtidigt ge sina kunder en bra upplevelse av varumärket.

Då kan det bli så här.

Behov

Flextrus tillverkar och säljer förpackningsmaterial till livsmedel, hälso- och medicinprodukter. Det är ett företag med många innovativa lösningar och material som ofta skickar varu- och materialprover både till sina nya och trogna kunder. Istället för att leta gamla udda lådor i postrummet för varje utskick så önskade Flextrus en förpackning som de med stolthet kunde skicka ut till kunder men också dela ut vid besök. En box som visar Flextrus varumärke och värden som innovation, miljöfokus och erfarenhet.

Begränsningar

Flextrus tillverkar förpackningsmaterial och visar genom varuprover sina kunder i form och grafik hur en färdig förpackning i materialet kan se ut, vilket innebär att proverna kan vara små, platta och hårda eller stora gasfyllda, hala och tryckkänsliga påsar, eller allt däremellan. Att göra boxar i olika för att möte alla olika varianter av utskick var såklart omöjligt och allra helst ville Flextrus klara sig med en standardstorlek som skulle täcka de allra flesta behoven. Det spännande var dock inte att hitta en lämplig storlek utan att hitta ett bra sätt att hålla produkterna på plats inne i boxen. Att som kund ta emot ett paket med produkter som far runt inne i boxen och kanske har skadats är inte den Flextrus-kvalitet.

Budget

Budgeten var väldigt begränsad och volymen liten, så det handlade om att designa så kostnadseffektiva som möjligt utan att för den skull förlora kravbilden. Det innebär bla. att både box och två inrede går in på ett och samma wellark vilket i produktionen. Det innebär endast ett stansverktyg och en intagskostnad men kräver också en konverterare som kan köra stora ark. Alternativet hade varit dubbla kostnader. För att även minimera tryckkostnaderna vändes boxen ut och in och fick en brun, otryckt utsida i wellpapp medan insidan har ett färgstark och varumärkestydlig, ren grafik som möter kunden så snart lådan öppnas. Insidan trycks endast i en pms färg vilket innebär en tryckplåt och en färdedel av tryckkostnaderna.

Boxarna kommer att låsas med etiketter i rustikare pappersmaterial som följer Flextrus varumärkesfärger och som digitaltrycks internt på Mediaköket för att få maximal flexibilitet och minsta kostnad. För att addera ännu mera värde finns redan fantastiskt fyllningsmaterial i huset från Flextrus egen materialproduktion som kan skydda ömtåliga prover men också skapa ett värde av omhändertagande och en fin taktil känsla.

Denna typen av welllåda produceras platt och anländer platt i separata kartonger till Flextrus för att det ska vara lätt att lagerhantera materialet.

Kund: Flextrus AB, del av Å&R packaging group i Lund

Projekt: Förpackning för varuprover

Inrede 1

För att få en flexibel lösning fick boxen två olika inreden som tillsammans gav fyra olika lådkombinationer. Med ett helt platt inrede som ligger i botten är det möjligt att fästa mindre prover med gummiband eller snöre i stansade kilar som går runt hela inredet.

Inrede 1

För att få en flexibel lösning fick boxen två olika inreden som tillsammans gav fyra olika lådkombinationer. Med ett helt platt inrede som ligger i botten är det möjligt att fästa mindre prover med gummiband eller snöre i stansade kilar som går runt hela inredet.

Kravställning

Förpackningsdesign

Kostnadsförhandling

Grafisk design

Produktionsledning

4 packlösningar i en kostnadseffektiv låda

Utsidan:

En rå neutral utsida mer miljövänligt utseende och färgglada etiketter i Flexturs varumärkesfärger för att låsa boxen.

Logistik:

Platta boxar och inreden ut ur fabrik och in på Flextrus lager.